FAQ

Onko sinulla kysymyksiä lippu.lightia koskien? Täältä löydät useimmin kysyttyjä kysymyksiä vastauksineen.

Jäikö jokin vielä askarruttamaan? Voit jättää meille viestiä yhteydenottolomakkeella.

Rekisteröinti

Yhteystietojen muuttaminen

Lähetä meille viestiä yhteydenottolomakkeella, mikäli haluat muuttaa osoite- tai pankkitietojasi.

Rekisteröityminen

Rekisteröitymisen jälkeen myyntitiimimme käsittelee pyyntösi. Lisää tällä välin tilinumero tietoihisi - tapahtumatilitykset maksetaan myöhemmin tälle tilille. Heti kun saat vahvistuksen rekisteröinnistäsi, voit julkaista tapahtumat myyntiin.

Oma profiili

Voit lisätä pankkitietosi järjestelmän omiin tietoihin ("Oma profiili"). Profiilitiedoista näet myös rekisteröintipyyntösi ja voit ladata lippu.lightin manuaalin.

Tilaisuuksien luominen

Katsomokartat

lippu.lightissa sinun on mahdollista luoda numeroitu paikkakartta itse. Kartan luonti tapahtuu tilaisuuden luonnissa heti tapahtumapaikan valinnan jälkeen. Kartan luonnista on video-ohje järjestelmässä. 

Tilaisuuden perustiedot

Tilaisuuden luominen alkaa perustietojen määrittämisellä (tilaisuuden nimi, tapahtumapaikka ym.). Jotta samantyyppisen tilaisuuden luominen olisi jatkossa helppoa toistuvien tilaisuuksien kohdalla, voit myös kopioida tilaisuuksia tai luoda pohjalle tilaisuussarjan (yhteiset perustiedot esim. tapahtumapaikka, kuvat).

Ajankohdan määritys

Jokaiselle tilaisuudelle tulee määrittää alkamisaika (pvm ja kellonaika). Voit halutessasi syöttää oman ajan myös ovien aukeamiselle.

Tapahtumapaikka

Järjestelmästä löytyy valmiina lukuisia tapahtumapaikkoja. Tarvittaessa voit myös luoda uuden tapahtumapaikan - tarvitset vain nimen ja osoitetiedot. Huom: Tapahtumapaikkaa ei voi muuttaa sen jälkeen, kun tilaisuus on julkaistu myyntiin.

Lipputiedot

Tilaisuudelle määritetään halutut hintaryhmät/kategoriat, lipputyypit hinnoitteluineen sekä myytävien lippujen määrä. Tilaisuudessa voi olla max. kymmenen eri lipputyyppiä.

Hinnoittelu

Tilaisuuteen tulee määrittää alv-prosentti järjestäjän oman alv-velvollisuuden mukaan. Alv sisältyy lipun hintaan. Lipun perushinnan päälle lisättävät kuluttajilta perittävät palvelumaksut ovat nähtävissä suoraan järjestelmästä hinnoittelua tehdessä.

Tapahtumakuvien käyttö

Kun lataat tapahtumakuvan sivustolle, sinulla tulee olla siihen käyttöoikeus. Tekijänoikeustiedot (esim. kuvaajan tai suunnittelijan nimi) syötetään kuvan yhteyteen.

Kuvakoot

Kuva tulee olla jpg tai png -muodossa, suositeltu kuvasuhde 16:9. Suurin sallittu kuvakoko on 1920 x 1080 pikseliä.

Tilaisuuden julkaiseminen myyntiin

Kun olet syöttänyt kaikki tarvittavat tilaisuustiedot, voit julkaista tilaisuuden myyntiin. Ennen hyväksymistä pääset vielä tarkistamaan yhteenvedon kaikista syöttämistäsi tiedoista.

Tilaisuuden myynti

Lippu.fi-logon käyttö

Lippu.fin graafinen ohjeistus yhteistyökumppaneille ladattavine logoineen löytyy osoitteesta www.lippu.fi/graafisetohjeet

Tilaisuuden julkaiseminen lippu.fin kanavissa

Kun olet julkaissut uuden tilaisuuden, se siirtyy käsiteltäväksi Lippu.fin Kumppanitukeen. Tilaisuus avataan saataville lippu.fi-verkkokauppaan mahdollisimman pian. Muihin myyntikanaviin se tulee saataville välittömästi. 

Vinkki: Kohdassa "Aikataulu" voit määritellä erillisen julkistuspäivän. Sen avulla voit luoda ja julkaista tilaisuuden etukäteen, mutta se julkistetaan vasta määrittämänäsi aikana, myös vaikka viikonloppuisin tai yöaikaan. Huomaa kuitenkin, että saat meiltä viestin, kun tilaisuus on käsitelty lippu.fi-verkkokaupassa julkaisua varten. 

 

Tilaisuuden myynnin päättäminen

Mikäli haluat ajastaa myynnin päättymisajan, mene halutun tilaisuuden muokkaustilaan ("Muokkaa tilaisuutta") ja syötä päättymisaika kohtaan "Myynnin päättyminen". Päättymisaikaa ei tarvitse erikseen ajastaa mikäli lippuja voidaan myydä tilaisuuden alkuun saakka.

Jos haluat myydä lippuja vielä tilaisuuden alettua, ole yhteydessä meihin.

Myynnin sulkeminen hetkellisesti

Mikäli haluat sulkea tilaisuuden myynnin hetkellisesti, vaihda tilaisuuden status tilasta "Julkaistu" tilaan "Pysäytetty". Myynnin voi käynnistää uudelleen vaihtamalla tilaisuuden takaisin "Julkaistu"-tilaan. 

Myyntikanavat

Saat tapahtuman myyntiin kaikkiin lippu.fin myyntikanaviin: Suomen suurimpaan tapahtumalippuja myyvään verkkokauppaan lippu.fi, yli 80 täyden palvelun myyntipisteeseen ja yli 500 R-kioskille kautta maan sekä lippu.fin omaan puhelinpalveluun. Myös asiakaspalvelu hoituu lippu.fin asiantuntijoiden toimesta. Halutessasi voit ottaa käyttöön myös oman lippu.light-lippukaupan ja upottaa sen omille verkkosivuille.

Tilaisuuden muokkaaminen

Lippumäärän muuttaminen

Mikäli haluat muuttaa myytävien lippujen määrää / myyntikapasiteettia, mene halutun tilaisuuden muokkaustilaan ("Muokkaa tilaisuutta"). Voit muuttaa lippumääriä tai -hintoja hintaluokkakohtaisesti. Lopuksi tallenna tehdyt muutokset. Lippumäärää voi vähentää vapaana olevan kapasiteetin puitteissa tai nostaa nykyistä suuremmaksi.

Tilaisuustietojen muokkaaminen

Mikäli haluat muuttaa tilaisuustietoja, mene halutun tilaisuuden muokkaustilaan ("Muokkaa tilaisuutta"). Päivitä halutut infot ja lopuksi tallenna tehdyt muutokset. Huomioithan, että muutokset eivät vaikuta jo myytyihin lippuihin.

Tapahtumapaikan muutos

Mikäli tilaisuuden tapahtumapaikka vaihtuu, tee lipunmyynnin osalta seuraavat vaiheet:

1. Muuta nykyisen tilaisuuden myyntikapasiteetti jo myytyjen lippujen määräksi, jolloin tästä tilaisuudesta ei enää myydä uusia lippuja.

2. Lisää tilaisuuden nimeen maininta esim. "Tapahtumapaikka vaihtunut".

3. Päivitä tilaisuuden infot ja lisää tieto tapahtumapaikan vaihtumisesta ja uudesta tilasta. Lisää infoon myös tieto siitä, että jo ostetut liput käyvät uuteen tapahtumapaikkaan sellaisenaan.

4. Luo uusi tilaisuus uuteen tapahtumapaikkaan ja julkaise se myyntiin. Huomioi jo myytyjen lippujen määrä uudessa myyntikapasiteetissa!

5. Kontaktoi Lippupisteen kumppanituki ja kerro muutoksista. Voimme toimittaa tiedon tapahtumapaikan muutoksesta kaikille lipunoston yhteydessä yhteystietonsa jättäneille .

Tilaisuusajan muutos

Mikäli haluat muuttaa tilaisuuden ajankohtaa, mene halutun tilaisuuden muokkaustilaan ("Muokkaa tilaisuutta"). Muuta tapahtuman ajankohta kohdasta "Aikataulu". Päivitä tilaisuuden infoon tieto ajankohdan muuttumisesta sekä siitä, että jo ostetut liput käyvät uudelle tapahtumapäivälle sellaisenaan. Lopuksi tallenna tehdyt muutokset. Kontaktoi Lippupisteen kumppanituki ja kerro muutoksista. Voimme toimittaa tiedon ajankohdan muutoksesta kaikille lipunoston yhteydessä yhteystietonsa jättäneille.

Tilaisuuden peruuntuminen

Mikäli tilaisuus peruuntuu, myynti tulee päättää heti. Vaihda peruuntuneen tilaisuuden status tilasta "Julkaistu" tilaan "Peruutettu". Tämän jälkeen lippuja ei voi enää myydä ja rahojen palautus lipunostajille voidaan aloittaa. Lippupiste palauttaa lipunhinnan kuluttajalle, kun lippu on ostettu Lippu.fin kanavista.

Muista kontaktoida Lippupisteen kumppanituki mahdollisimman pian ja kertoa tilaisuuden peruuntumisesta.

Voimme myös tiedottaa peruutuksesta kaikille lipunoston yhteydessä yhteystietonsa jättäneille.

Oma lippukauppa

Lippukaupan upottaminen omille verkkosivuille

Löydät linkin omaan lippukauppaan julkaistun tilaisuuden yhteenvedosta. Voit joko linkittää kaupan omille sivuillesi tai upottaa iFramen avulla. iFrame-koodi on myös ladattavissa suoraan järjestelmästä. Oman lippukaupan voi halutessaan räätälöidä omalla logolla, väreillä ja fontilla.

Toimitustavat

Liput toimitetaan asiakkaalle pdf-muodossa sähköpostiin. Lue lisää lippu.fi-myyntikanavien toimitustavoista osoitteesta www.lippu.fi

Maksutavat

lippu.light-lippukaupassa maksu suoritetaan MobilePaylla, pankkien verkkomaksulla tai pankki- tai luottokortilla. Lippu.fi-myyntikanavien kattavista maksutavoista voit lukea lisää osoitteessa www.lippu.fi

Kuluttajien asiakaspalvelu

Asiakkaillasi on käytettävissäsi Lippu.fin myyntipalvelu ja ostamisen neuvonta. Lue täältä ajantasaiset puhelinnumerot ja palveluajat: Lippu.fin yhteystiedot kuluttajille

Facebook-integraatio

Mikä on Facebook-tilaisuus?

Voit julkaista lippu.lightissa luomasi tilaisuuden suoraan Facebook-sivullasi. Yhdistä vain lippu.light-tilisi Facebookiin. lippu.lightiin syöttämäsi tilaisuuden tiedot siirtyvät automaattisesti Facebookiin. Asiakkaat ohjataan Facebookista suoraan omaan lippukauppaasi.

Mitä tarvitsen käyttääkseni ominaisuutta?

Tarvitset voimassaolevan Facebook-tilin. Tiliin on oltava kytkettynä aktiivinen Facebook-sivu, esimerkiksi tapahtumajärjestäjän sivu. Sinulla pitää olla ylläpitäjät oikeudet Facebook-sivuun, jotta voit julkaista tilaisuutesi siellä.

Miten luon Facebook-tilaisuuden?

Kun olet luonut ja julkaissut tilaisuuden lippu.lightissa, mene tilaisuussivulle ja paina 'Luo Facebook-tilaisuus'. Yhdistä ensin lippu.light-tilisi Facebook-tiliisi. Valitse haluamasi Facebook-sivu. Sinun on valittava ainakin yksi Facebook-sivu, jotta Facebook-linkitys toimii. Seuraavaksi, anna lippu.lightille / EVENTIM.Lightille lupa muokata sivuasi. Määritä asetukseen 'Kyllä', jotta linkitys toimii oikein. Nyt voit ladata erityisesti Facebookia varten tarkoitetun kuvan ja kirjoittaa sinne tarkoitetun tekstin. Valitse Facebookin tapahtumakategoria, jossa haluat tilaisuutesi näkyvän. Paina lopuksi 'Luo Facebook-tilaisuus'.

Mitä tarkoittaa 'Poista yhdistäminen'?

Se tarkoittaa, että poistat yhteyden lippu.light-tilisi ja Facebook-tilisi väliltä. Poistamisen jälkeen tilaisuutesi eivät enää näy Facebookissa. HUOM! Jos haluat vain lopettaa tilaisuuden muokkauksen, paina tämän sijaan 'Kirjaudu ulos'. Silloin yhteys Facebook-tiliisi jää edelleen voimaan ja tilaisuudet näkyvät edelleen Facebookissa. Kun haluat jatkaa muokkausta, kirjaudu uudelleen sisään.

Miten muokkaan tilaisuuttani julkaisun jälkeen?

Jos muokkaat tilaisuuttasi joko lippu.lightissa tai Facebookissa, sinun pitää synkronoida tiedot. Paina 'Päivitä Facebook-tilaisuus'. Päivitetyt tiedot siirtyvät uudestaan lippu.lightista Facebookiin.

Mitä tapahtuu, jos keskeytän myynnin lippu.lightissa?

Tällöin mikään ei muutu Facebook-tilaisuudessa. Tilaisuus näkyy edelleen ja siinä on linkki lippu.light-kauppaasi. Asiakkaille näytetään lippukaupassa, että lippuja ei ole saatavilla.

Mitä minun pitää huomioida, jos peruutan tilaisuuden?

A. Peruutus Facebookissa
Jos peruutat tilaisuuden Facebookissa, sen käyttäjät saavat siitä tiedon. Voit sen jälkeen edelleen mennä Facebook-tilaisuuteen mutta et voi muokata sitä. Peruutus tulee tiedoksi Facebook-tilaisuussivullesi lippu.lightissa, mutta et voi muokata peruutettua Facebook-tilaisuutta myöskään sitä kautta. Tilaisuuden peruutus Facebookissa ei muuta tilaisuuden statusta lippu.lightissa eikä vaikuta lipunmyyntiin.

B. Poistaminen Facebookissa
Jos poistat kokonaan tilaisuuden Facebookissa, sinulla ei ole enää pääsyä siihen. Tämä ei muuta tilaisuuden statusta lippu.lightissa eikä peruuta tilaisuutta lippu.lightissa.

C. Peruutus lippu.lightissa
Jos peruutat tilaisuutesi lippu.lightissa, se ei peruuta Facebook-tilaisuutta. Sinun pitää perua Facebook-tilaisuus erikseen. HUOM! Jos olet peruuttamassa tilaisuutta, johon on myyty lippuja, ole yhteydessä Lippu.fin kumppanipalveluihin!

Tapahtumatilitykset

Kun tilaisuus on ohi

Kun tilaisuus on ohi, muuta sen tila julkaistusta "Päätetty"-tilaan. Tämän jälkeen uutta myyntiä tai peruutuksia ei voi enää tehdä, ja tapahtuma etenee tilitettäväksi.

Tilitys ja loppuraportti

Tapahtumatilitys tehdään n. 7 arkipäivän sisään tilaisuuspäivästä. Voit ladata loppuraportin suoraan järjestelmästä tilaisuuden jälkeen, kun tilaisuuden tila on vaihdettu "Päätetty"-tilaan. Huomioithan, että peruuntuneita tilaisuuksia ei tilitetä, kun lippurahojen palautus lipunostajille on käynnissä. Tilitys maksetaan sille tilille, jonka tiedot olet antanut (nähtävissä myös "Oman profiilin" alta).

Tilityksiin liittyvät tiedustelut

Voit ottaa meihin yhteyttä yhteydenottolomakkeella. Tilityksiin liittyvät tiedustelut voi myös lähettää osoitteeseen talous@lippu.fi.

Tilaisuussarjat

Tilaisuussarjan luominen

Voit luoda tilaisuussarjan, mikäli järjestätte saman tai saman tyyppisen tilaisuuden useampana eri päivänä. Tämän ominaisuuden avulla voit nopeuttaa uusien tilaisuuksien luomista mm. lisäämällä perustiedot järjestelmään vain kerran (tapahtumapaikan, tapahtuman kuvan ym.). Voit itse päättää mitä ko. elementeistä sovelletaan jokaiseen ko. tilaisuussarjan tilaisuuteen.

Kulunvalvonta EVENTIM.ScanAppilla

Tilaisuuden kulunvalvonta

EVENTIM.ScanApp-sovellus mahdollistaa lippujen QR-koodin elektronisen lukemisen suoraan omalla kännykällä. Sovellus kertoo onko lippu validi kyseiseen tilaisuuteen. Kokonaisseurantaa voi tehdä reaaliaikaisesti suoraan Light-järjestelmästä.

Tekniset vaatimukset kulunvalvontasovelluksen käyttöön

Android: Minimiversio Android 5.1.

iOS: Minimiversio iOS 9.3.

ScanApp-sovellus on ladattavissa ilmaiseksi App Storesta tai Google Play Storesta.

Kulunvalvontasovelluksen käyttöönotto

Aloittaaksesi lippujen elektronisen lukemisen ScanApp-kulunvalvontasovelluksella, tarvitset halutun tilaisuuden QR-koodin, jonka saat ladattua suoraan Light-järjestelmästä. Koodin avulla aktivoit applikaatioon oikean tilaisuuden. Tilaisuuden liput voidaan lukea ja tarkistaa tapahtumapäivänä reaaliaikaisesti jopa 8 eri päätelaitteella, johon ScanApp-sovellus on ladattu.